Refleksjoner sep 5, 2024 2 minutter

Å ha mot til å korrigere destruktiv ledelse

Storm på havet - en metafor til destruktiv ledelse

En organisasjons helse og produktivitet er tett knyttet til samspillet mellom lederne og medarbeiderne. Men hva skjer når denne dynamikken blir påvirket av destruktiv ledelse?

Enten det er en leder eller en medarbeider, har det å ha mot til å korrigere og konfrontere slike adferd en avgjørende rolle i å opprettholde et positivt arbeidsmiljø og fremme organisatorisk suksess. Vi har skrevet noen ord som setter lys på viktigheten av å adressere destruktiv adferd og hvordan det kan gjøres uavhengig av en persons rolle i organisasjonen.

 

Destruktiv atferd i organisasjoner

Destruktiv atferd inkluderer handlinger som underminerer arbeidsmiljøet, skaper konflikter og forstyrrer produktiviteten. Dette kan manifestere seg som maktmisbruk, mobbing, sabotasje av andres arbeid eller manglende samarbeid. Dessverre kan destruktiv adferd trives i organisasjoner hvis den ikke blir aktivt adressert.

 

Destruktiv ledelse

Et spesielt problematisk fenomen er destruktiv ledelse, der en leder utøver negativ innflytelse på ansatte og organisasjonen som helhet. Dette kan føre til lavere arbeidstilfredshet, høyere turnover, og generelt dårligere resultater. Destruktiv ledelse kan også inkludere verbale overgrep, urettferdig behandling og utnyttelse av ansatte.

 

Å ha mot til å konfrontere destruktiv adferd

Uansett om det er en leder eller en medarbeider, er det avgjørende å ha mot til å konfrontere destruktiv adferd. Dette krever et sterkt engasjement for organisasjonens helse og velvære. Her er noen skritt som kan hjelpe:

Bevisstgjøring

Identifiser destruktiv adferd når den oppstår. Dette kan være gjennom observasjon av adferd eller tilbakemelding fra medarbeidere.

Åpne samtaler

Initier til en åpen samtale med personen som viser destruktiv adferd. Dette kan innebære å gi konstruktiv feedback og peke på hvordan atferden påvirker arbeidsmiljøet.

Klare forventninger

Uansett om det er en leder eller medarbeider, bør organisasjonen tydelig kommunisere forventningene til adferd og samarbeid.

Lederens ansvar

Ledere har et spesielt ansvar for å være gode rollemodeller og adressere destruktiv atferd i teamet sitt. De bør oppmuntre åpenhet og etisk atferd.

Korrigering og opplæring

Når destruktiv adferd er identifisert, bør det tas skritt for å korrigere atferden. Dette kan inkludere opplæring, veiledning og oppfølging.

Snøfnugg-mentalitet

Destruktiv atferd kan ikke bare forårsake problemer, men også hindre organisasjonens vekst. Heldigvis har det vært flere eksempler på organisasjoner som har tatt tak i dette problemet og sett positive resultater. Blant annet har selskaper som Google og General Electric implementert programmer for å fremme etisk ledelse og konfrontere destruktiv adferd.

Å ha mot til å korrigere destruktiv adferd er en avgjørende faktor for å opprettholde et sunt og produktivt arbeidsmiljø. Uavhengig av om det er en leder eller en medarbeider, er det viktig å identifisere, konfrontere og korrigere adferd som undergraver organisasjonens verdier og mål. Dette legger grunnlaget for bærekraftig vekst, høyere arbeidstilfredshet og bedre resultater.

 

Ønsker du bistand?

En verden i endring krever at din organisasjon er på tærne når det gjelder å rigge organisasjonen optimalt. Vi hjelper deg å iverksette riktige tiltak som sørger for at hverdagen flyter bedre, med mindre misnøye og bedre resultater. Ta kontakt med meg for en uforpliktende prat eller les mer om våre tjenester.

 

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt om du er interessert i et samarbeid for økt lønnsomhet, større robusthet, eller konkrete endringsprosesser i din organisasjon. Sammen finner vi riktig løsning, og tilpasser tidsbruk, innhold og omfang etter deres situasjon og behov.