Organisasjon • Mar 6, 2024 • 4 minutter
Arbeidsalliansen del 2: Meg, deg og oss
Kåring Ledelse AS og psykolog, leder og spillutvikler Kris Kåring i Luda AS har utviklet en kursrekke om det psykologiske konseptet og verktøyet “Arbeidsalliansen”. Arbeidsalliansen er et anvendelig og dypt hjelpemiddel for å utvikle gode samarbeidsrelasjoner. Det er hentet frem i nyere organisasjonspsykologi som et av de viktigste rammeverkene for moderne organisasjonsutvikling. I denne serien av blogginnlegg gir vi en innføring i arbeidsalliansen og hvordan den kan benyttes for å skape bedre samarbeid på arbeidsplassen.
Det å utvikle sin relasjonskompetanse er en livslang prosess. Et kurs i arbeidsalliansen er en verdifull måte å sette startskuddet for ny og virkningsfull læring. Meld dere på åpne kurs, eller bestill tilpasset program til deres organisasjon ved å fylle ut kontaktskjemaet her på siden.
Arbeidsallianser består av enkeltmennesker som samarbeider. Vi mennesker har med oss våre individuelle egenskaper inn i samarbeidsrelasjonene våre, og vi kan ikke forstå relasjonene våre fullt ut uten å forstå hva hver av oss bidrar med.
På det mest grunnleggende nivået, kommer vi mennesker inn i en relasjon med vår personlighet. Vi kan holde på hele livet med å prøve å bli kjent med og forstå oss på personligheten vår, og det kan oppleves overveldende å måtte få til for å bli en god medarbeider eller leder. Det er heller ikke poenget. Snarere er det slik at hver lille ekstra ting vi forstår om oss selv gjør oss bedre i stand til å oppføre oss slik vi ønsker, og skape gode samarbeidsrelasjoner med andre på jobb. I tillegg er det slik at det som virkelig betyr noe på jobb er atferden vår.
Personlighet kan defineres som “vedvarende mønstre i tanker, følelser og handlinger”. Tanker, følelser og handlinger er konkrete og kan håndteres én og én – så lenge vi er tålmodige. Psykologifaget tilbyr to verktøy som gjør jobben gjennomførbar og overkommelig, både alene og sammen.
Den personlige ABC-modellen:
Følelser A for afect
Handlinger B for behavior
Tanker C for cognition
Den personlige ABC-modellen deler oss psykologiske vesener opp i følelser (A for af ect), handlinger (B for behavior) og tanker (C for cognition). Det er nyttig å bli god på å skille mellom tanker, følelser og handlinger for å skjønne mer om hvorfor vi gjør som vi gjør, og bli bedre i stand til å ta bevisste valg om hvordan vi ønsker å oppføre oss. Den samme kompetansen kan vi deretter bruke til å kommunisere og forstå hverandre.
Den situasjonelle ABC(DE)-modellen beskriver hvordan vi mennesker opplever oss gjennom en situasjon. Først skjer det en hendelse (A for antecedent). Deretter gjør vi oss noen antakelser (B for beliefs). Så får antagelsene oss til å føle og gjøre noe – altså de får konsekvenser (C for consequences).
Psykologisk sett kan vi si at det er ikke situasjonene i seg selv som skaper handlingene våre, men tankene og antagelsene som ligger mellom. Økt forståelse om hva som fører til handlingene våre, setter oss bedre i stand til å utfordre disse antakelsene (D for disputation of beliefs). Med nye og klokere antagelser på bordet kan vi få mer modne følelser og velge mer passende handlinger – som vil få nye konsekvenser (E for new effect).
Den situasjonelle ABC(DE)-modellen:
Hendelse A for antecedent
Antagelser B for beliefs
Konsekvenser C for consequences
Utfordre antagelser D for disputation of beliefs
Nye konsekvenser E for new effect
Hvis vi prøver å se situasjonen på en annen måte, og se hvilke alternative antakelser vi kunne ha hatt, så kan det skape nye konsekvenser i oss og for andre.
Øvelse gjør mester, og for hver runde vi går gjennom disse modellene, så blir vi flinkere til å legge merke til hva som skjer i oss selv. Neste skritt er å kommunisere våre psykologiske oppdagelser til de vi samarbeider med.
God kommunikasjon krever at vi gjør en innsats for å være oppriktige, og behandle den andre med respekt og varme. Psykologisk forskning har identifisert særlig tre ting som har enorm positiv verdi for kommunikasjonen og relasjonene våre. De kalles “empati”, “varme” og “genuinitet”.
Psykologisk forskning har identifisert særlig tre ting som har enorm positiv verdi for kommunikasjonen og relasjonene våre. De kalles “empati”, “varme” og “genuinitet”.
Å være empatisk innebærer å se situasjonen fra den andres perspektiv, å kjenne på hva slags følelser den kan ha og regulere sine egne følelser et øyeblikk. Mellommenneskelig varme er aksept, verdsettelse og tillit, samt å møte uenighet og ulikhet på en ikke-dømmende måte. Genuinitet betyr å være oppriktig, ekte og ærlig – å vise frem seg selv istedenfor bare en profesjonell rolle. Det er krevende, og for å lykkes må vi være oppmerksom på våre egne følelser. Genuinitet betyr derimot ikke at vi må være selvavslørende. Vi trenger å vite hvor vi har hverandre, men ikke vite alt om hverandre.
Genuinitet fører til “jeg vet hvor jeg har deg”, ikke “jeg vet alt om deg”.
For å sy det kommunikative veveteppet sammen, så må empatien, varmen og genuiniteten vår formidles til den andre – ellers får de fint lite nytte av det. Det krever mot av oss. Vi gjør oss nemlig sårbare når vi er oppriktige og lever oss inn i den andres perspektiv. Ordentlig god kommunikasjon oppnås når én av oss tar dette verdifulle initiativet, og de andre følger opp.
Når vi har oppnådd enighet om mål og oppgaver, samt anvendt ny kunnskap om oss selv til å kommunisere godt og skape passende emosjonelle bånd, så vil vi ha lagt grunnlaget for gode arbeidsallianser. Neste artikkel handler om hvordan vi kan ta vare på arbeidsalliansene våre over tid.
God lesing!
Arbeidsalliansen fire hoveddeler:
Del 2: Individuelle og personlige faktorer
Del 3: Ivaretakelse, forebygging og reparering
Ønsker du å melde deg på kurs?
Les mer om våre kurs her: Introduksjonskurs i arbeidsalliansen, Fordypningskurs i arbeidsalliansen
Kontakt oss
Ta gjerne kontakt om du er interessert i et samarbeid for økt lønnsomhet, større robusthet, eller konkrete endringsprosesser i din organisasjon. Sammen finner vi riktig løsning, og tilpasser tidsbruk, innhold og omfang etter deres situasjon og behov.