Organisasjonsutvikling Mar 6, 2024 3 minutter

Introduksjon til arbeidsalliansen

86293701767

Kåring Ledelse AS og psykolog, leder og spillutvikler Kris Kåring i Luda AS har utviklet en kursrekke om det psykologiske konseptet og verktøyet “Arbeidsalliansen”. Arbeidsalliansen er et anvendelig og dypt hjelpemiddel for å utvikle gode samarbeidsrelasjoner. Det er hentet frem i nyere organisasjonspsykologi som et av de viktigste rammeverkene for moderne organisasjonsutvikling. I denne serien av blogginnlegg gir vi en innføring i arbeidsalliansen og hvordan den kan benyttes for å skape bedre samarbeid på arbeidsplassen.

Det å utvikle sin relasjonskompetanse er en livslang prosess. Et kurs i arbeidsalliansen er en verdifull måte å sette startskuddet for ny og virkningsfull læring. Meld dere på åpne kurs, eller bestill tilpasset program til deres organisasjon ved å fylle ut kontaktskjemaet her på siden.

Hvis du tenkte noe i retning av at man må vite hvorfor man jobber sammen, hva man skal gjøre, og at man stoler på hverandre og behandler hverandre godt underveis, så har du allerede en intuitiv forståelse av noe som i psykologien kalles en “arbeidsallianse”.

Kort fortalt har man en god arbeidsallianse når man:

  1. Er enige om målene man har sammen.
  2. Er enige om oppgavene man har for å nå målene.
  3. Har et emosjonelt bånd som passer til oppgavene.

Arbeidsalliansen er en modell og et verktøy som opprinnelig stammer fra psykologifaget. Den beskriver hvordan relasjonen mellom to eller flere mennesker bør være for å styrke samarbeidet, bidra til at vi blir flinkere til å nå målene våre, og sørge for at vi trives bedre mens vi gjør det. Arbeidsalliansen har lang og bred støtte i psykologisk teori og empiri, og har i rykende fersk organisasjonspsykologi blitt løftet frem som en av de sentrale teoretiske konseptene for moderne organisasjonsutvikling.

Arbeidsalliansen har i rykende fersk organisasjonspsykologi blitt løftet frem som en av de sentrale teoriene for moderne organisasjonsutvikling. 

På overflaten er arbeidsalliansen intuitiv, gjenkjennelig og forståelig. Det er åpenbart for oss at hvis vi skal ha et godt samarbeid, så må vi vite hva som er målene og oppgavene våre, og vi må ha en god relasjon mens vi jobber sammen. Det er modellens første styrke. Vi kan raskt enes om disse tre bærebjelkene, og bruke dem som oversikt og påminnere mens vi jobber og utvikler oss sammen.

Relasjonskompetanse er en livslang læringsprosess – arbeidsalliansen er et nyttig verktøy på reisen.

Under panseret, tilbyr arbeidsalliansen et bredt sett med temaer for bedre å forstå hvordan samarbeidsrelasjonene våre fungerer – og hvorfor de noen ganger ikke gjør det. Som yrkesaktive mennesker, er vi på en livslang læringsreise – ikke bare innenfor vårt fag eller virke, men også når det kommer til hvordan vi oppfører oss i møte med andre mennesker, og hvordan vi aktivt bygger opp og tar vare på samarbeidsrelasjonene våre. Arbeidsalliansen er en verktøykasse vi kan ha med oss på denne reisen, og som kan hjelpe oss med å starte gode samarbeid, forbedre eksisterende relasjoner, og veilede oss i å lære om oss selv og hverandre.

I denne artikkelserien gir vi en kort innføring i arbeidsalliansens bestanddeler, når og hvordan man kan benytte den for personlig og organisasjonsmessig utvikling, samt en oversikt over viderekomne temaer for å heve relasjonskompetansen og løfte samarbeidsrelasjonene i organisasjonen til profesjonelle nivåer.

Artikkelserien består av fire artikler:

  1. Arbeidsalliansen på arbeidsplassen: Innføring i modellen.
  2. Meg, deg og oss: Individuelle og personlige faktorer.
  3. En levende allianse: Ivaretakelse, forebygging og reparering.
  4. Kontekst og agendaer: Den større sammenhengen rundt oss på jobb.

Kurset vi tilbyr følger samme struktur, og består av fire moduler over to hele dager.

Kurset tar først for seg en innføring i arbeidsalliansens bestanddeler og det som er unikt for “arbeidsallianser på arbeidsplassen”. De tre hovedelementene i en god arbeidsallianse er enighet om mål, enighet om oppgaver og et emosjonelt bånd som passer oppgavene.

Deretter går det gjennom hva vi som individer tar med oss inn i en samarbeidsrelasjon, og hvordan vi påvirker hverandre og skaper samarbeid sammen – hver eneste gang vi møtes. Vi må forstå oss selv, samspillet vårt, og ha et bevisst og aktivt forhold til hvordan vi kommuniserer med hverandre.

Videre handler det om hvordan samarbeidsrelasjonene våre er “levende”, altså i konstant utvikling. Vi må ta vare på dem, forebygge problemer og reparere når det har skjedd noe uheldig.

Til sist går det inn på konteksten rundt oss når vi er på jobb, hvilken rolle organisasjonen og ledelsen spiller for samarbeidet vårt, organisasjonsklima og -kultur, samt hvordan våre individuelle agendaer utøver både synlig og skjult innflytelse på samarbeid og helhet.

Ingen blir eksperter på samarbeidsrelasjoner på et blunk. Å utvikle sin relasjonskompetanse krever at vi tar oss selv, andre og relasjonene våre på alvor, samt at vi tar eierskap over en livslang læring.

Les mer om kurset og meld deg på her.

God lesing, og vi sees på kurs!

Arbeidsalliansen fire hoveddeler:

Del 1: Innføring i modellen

Del 2: Individuelle og personlige faktorer

Del 3: Ivaretakelse, forebygging og reparering

Del 4: Kontekst og agendaer

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt om du er interessert i et samarbeid for økt lønnsomhet, større robusthet, eller konkrete endringsprosesser i din organisasjon. Sammen finner vi riktig løsning, og tilpasser tidsbruk, innhold og omfang etter deres situasjon og behov.