Organisasjonsutvikling Mar 6, 2024 3 minutter

Del 1: Arbeidsalliansens bestanddeler

Marit Helen-3

Kåring Ledelse AS og psykolog, leder og spillutvikler Kris Kåring i Luda AS har utviklet en kursrekke om det psykologiske konseptet og verktøyet “Arbeidsalliansen”. Arbeidsalliansen er et anvendelig og dypt hjelpemiddel for å utvikle gode samarbeidsrelasjoner. Det er hentet frem i nyere organisasjonspsykologi som et av de viktigste rammeverkene for moderne organisasjonsutvikling. I denne serien av blogginnlegg gir vi en innføring i arbeidsalliansen og hvordan den kan benyttes for å skape bedre samarbeid på arbeidsplassen.

Det å utvikle sin relasjonskompetanse er en livslang prosess. Et kurs i arbeidsalliansen er en verdifull måte å sette startskuddet for ny og virkningsfull læring. Meld dere på åpne kurs eller bestill tilpasset program til deres organisasjon ved å fylle ut kontaktskjemaet her på siden.

Arbeidsalliansen har tre hoveddeler.

  1. Enighet om mål
  2. Enighet om oppgaver
  3. Emosjonelt bånd som passer oppgavene

For å samarbeide godt, så må vi først være enige om hva vi skal oppnå. Hva er det som er formålet, hovedmålsetningen og delmålene med arbeidet vi skal gjøre sammen? Og har vi en felles forståelse og enighet om at det er nettopp derfor vi jobber sammen? Hvis vi ikke er enige om målene våre, så vil vi fort dra i forskjellige retninger og oppleve irritasjon eller mistillit.

Dernest må vi også bli enige om hva vi skal gjøre for å oppnå målene våre. Hva skal jeg gjøre, hva skal du gjøre, og hvilke oppgaver har vi sammen? Når skal vi gjøre hva? På hvilken måte? Uenighet om oppgaver er vanlig, og i en travel arbeidshverdag kan det være utfordrende å forsikre seg om at man er enig i alt. Det er sjelden nødvendig, men det gjør det også fort gjort å overse de gangene vi har forskjellige forventninger til hverandre.

“Enighet er langt oftere enn man tror kun en samtale unna”.

Hvis vi ikke oppdager at vi er uenige om mål og oppgaver, så kan det ha store kostnader for organisasjonen og bli belastende for enkeltmenneskene involvert. Heldigvis er enigheten langt oftere enn man tror kun en samtale unna – og de gangene det krever mer av oss å finne tilbake til enighet, felles forståelse og godt samarbeid så er det desto viktigere at vi faktisk gjør jobben. Jo tidligere vi finner ut at det finnes uenighet, jo raskere kan vi bruke det til å skape god dialog, og justere oss sammen.

Den siste bærebjelken i en god arbeidsallianse er at vi har en relasjon, et såkalt emosjonelt bånd, som passer oppgavene. På arbeidsplassen er den siste biten en grunnstein. Det vi konkret trenger av relasjonene våre på jobb, er at de gjør oss bedre til å utføre oppgavene våre og bidrar til at vi trives mens vi utfører dem. Dette elementet kalles “emosjonelt bånd”, fordi det er det psykologfaglige ordet på følelsene våre (og ikke sanseopplevelsene, som egentlig også er følelser) – og på jobb, som ellers i livet, er følelsene våre helt avgjørende for hvordan vi har det, oppfører oss og behandler hverandre.

“Følelsene våre er helt avgjørende for hvordan vi har det, oppfører oss og behandler hverandre.”

Vi kan ha mange ulike relasjoner med kollegaer og ledere. Det er stort sett greit, og noen sjeldne ganger i veien eller ulovlig. For å ha en god arbeidsallianse må vi i det minste behandle hverandre på en måte som støtter oppgavene våre. Dette kan vi få til i tillegg til andre kvaliteter ved relasjonen, slik som at vi også er venner. Vi kan også klare det til tross for dem, for eksempel hvis vi har utfordringer med å komme overens eller motsigende holdninger – det er ikke enkelt, men det er mulig med økt relasjonskompetanse og riktig tilnærming.

Kunnskapen om arbeidsalliansens tre hovedelementer er bare første skritt. Det hjelper lite å vite at vi burde være enige, hvis vi ikke er det. Den faktiske utviklingen skjer når vi tar relasjonen på alvor, og tør å snakke om den så ofte det trengs. Det krever noe av oss som enkeltmennesker.

I den neste artikkelen, forteller vi mer om hva vi som individer har med oss inn i arbeidsalliansene våre av personlige egenskaper og hvordan vi selv kan gjøre vårt for å skape solide samarbeidsrelasjoner.

God lesing!

Arbeidsalliansen fire hoveddeler:

Del 1: Innføring i modellen

Del 2: Individuelle og personlige faktorer

Del 3: Ivaretakelse, forebygging og reparering

Del 4: Kontekst og agendaer

Ønsker du å melde deg på kurs?

Les mer om våre kurs her: Introduksjonskurs i arbeidsalliansen, Fordypningskurs i arbeidsalliansen

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt om du er interessert i et samarbeid for økt lønnsomhet, større robusthet, eller konkrete endringsprosesser i din organisasjon. Sammen finner vi riktig løsning, og tilpasser tidsbruk, innhold og omfang etter deres situasjon og behov.