Organisasjonsutvikling • Mar 6, 2024 • 4 minutter
Arbeidsalliansen del 3: En levende allianse
Kåring Ledelse AS og psykolog, leder og spillutvikler Kris Kåring i Luda AS har utviklet en kursrekke om det psykologiske konseptet og verktøyet “Arbeidsalliansen”. Arbeidsalliansen er et anvendelig og dypt hjelpemiddel for å utvikle gode samarbeidsrelasjoner. Det er hentet frem i nyere organisasjonspsykologi som et av de viktigste rammeverkene for moderne organisasjonsutvikling. I denne serien av blogginnlegg gir vi en innføring i arbeidsalliansen og hvordan den kan benyttes for å skape bedre samarbeid på arbeidsplassen.
Det å utvikle sin relasjonskompetanse er en livslang prosess. Et kurs i arbeidsalliansen er en verdifull måte å sette startskuddet for ny og virkningsfull læring. Meld dere på åpne kurs, eller bestill tilpasset program til deres organisasjon ved å fylle ut kontaktskjemaet her på siden.
Arbeidsallianser på arbeidsplassen er som relasjoner flest – de er i konstant endring og utvikling. De lever, kan bli svekket og ødelagt, og trenger næring, vedlikehold og reparasjon.
Vi mennesker endrer oss hele tiden, så det gjør også relasjonene våre.
Såkalte friksjoner oppstår mellom oss mennesker hele tiden. Til tross for at vi deler 99,9% av genene med hverandre, er den lille, resterende biten kilde til alle de fantastiske og frustrerende forskjellene våre. Og vi er verdensmestere på å legge merke til, dyrke frem, undertrykke, nyttiggjøre oss av og irritere og forbanne oss over nettopp disse små, men uoverkommelig store forskjellene. Vi liker annerledes klær, vi hater ulike lukter, vi foretrekker forskjellige systemer, vi trenger å gjøre ting i omvendt rekkefølge og vi kan frykte totalt motsatte utfall.
Det er ikke rart at vi krangler så ofte. Det er heller bemerkelsesverdig at vi kan jobbe i dynamiske team, bygge opp organisasjoner som spenner seg over kontinenter, og noen ganger nesten ser ut til å kunne skape fred på en hel planet.
Vi er fra naturens side utrustet med potensialet til å inngå i dialog og samarbeide om å leve med forskjeller.
En av grunnene til at vi får til det, er trolig at vi fra naturens side er utrustet med potensialet til å inngå i dialog, og samarbeide om å leve med forskjeller og friksjoner. Vi er også i stand til å reparere relasjonene våre når friksjonene har blitt til det psykologer kaller for relasjonelle brudd. Begge disse tingene krever kontinuerlig innsats, og er noe vi kan trene oss opp til å bli flinkere til.
Når vi har etablert en god arbeidsallianse, må vi først og fremst være observante på friksjoner som oppstår mellom oss. Uenighet og ulikhet er ikke problemer i seg selv, og vi bør være nysgjerrige på friksjon. Vi må ha et aktivt forhold til hvilke friksjoner vi aksepterer og lever med, og hvilke friksjoner vi må ta ansvar for å snakke om. Da bedriver vi ansvarlig forebygging av konflikter og brudd i relasjonen.
Er dette noe vi velger å leve med, eller er det noe vi bør ta tak i?
Det er ikke alltid vi lykkes. Når skaden har skjedd, så kan vi snakke om at vi opplever et brudd i relasjonen. Kjennetegn på brudd er at vi ikke kjenner tillit, har tanker om å unngå eller hindre andre, saboterer for andre på jobb eller bedriver baksnakking. Da må vi reparere.
Å reparere relasjonell skade er i alle tilfeller mer omfattende enn å forebygge skaden i utgangspunktet, men er nesten aldri umulig. Historien er full av de mest usannsynlige forsoninger og tilgivelsene. For de aller fleste av oss er konfliktene vi opplever i arbeidslivet løsbare – hvis vi bare gjør det som trengs. Veien til reparasjon kan være lang og kreve tålmodighet, men den er i alle tilfeller brolagt med empati, varme og genuin dialog.
Noen av oss er så uheldige å bli utsatt for noe som ikke kan, eller skal tilgis. Kompetansen til å reparere relasjoner, styrker oss også i å identifisere når en relasjon ikke skal repareres, og dermed bli langt flinkere til å ta vare på og verne om oss selv.
Alle problemer har en gang vært små. Det beste vi kan gjøre for å forebygge en negativ utvikling i samarbeidsrelasjonene våre, er å evaluere dem sammen jevnlig. Snakk om hva dere tenker og føler underveis. Sett av tid til strukturerte samtaler om mål og oppgaver i løpet av året.
Alle problemer har en gang vært små.
Når vi bevisst forholder oss til forskjeller, og tar aktive grep for å evaluere samarbeidet, så vedlikeholder vi arbeidsalliansene våre og sørger for at de holder seg sunne og friske over tid.
I neste og siste artikkel i serien skal vi snakke om hvordan arbeidsallianser på arbeidsplassen aldri befinner seg i et vakuum. Snarere står de alltid i en kontekst, og blir påvirket av kollegaer, ledelse, organisasjon og samfunn. I tillegg kommer vi aldri helt utenom at vi som individer er mer enn de vi er på jobb – og noen ganger er det kilde til unike utfordringer knyttet til våre individuelle agendaer.
God lesing!
Arbeidsalliansen fire hoveddeler:
Del 2: Individuelle og personlige faktorer
Del 3: Ivaretakelse, forebygging og reparering
Ønsker du å melde deg på kurs?
Les mer om våre kurs her: Introduksjonskurs i arbeidsalliansen, Fordypningskurs i arbeidsalliansen
Kontakt oss
Ta gjerne kontakt om du er interessert i et samarbeid for økt lønnsomhet, større robusthet, eller konkrete endringsprosesser i din organisasjon. Sammen finner vi riktig løsning, og tilpasser tidsbruk, innhold og omfang etter deres situasjon og behov.